|
|
|
|
|
|
|
 
 
ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΤΗΝ ΔΗΜΟΣΝΕΤ


Newsletter
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ (από 08.08.2016) » ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ » ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ » Περιεχόμενο

Εκτύπωση
+
A
-

Περιεχόμενο

Α. Απαρίθμηση των στοιχείων του περιεχομένου των π.σ.

Β. Ανάλυση των στοιχείων του περιεχομένου των π.σ.
1. Αντικείμενο της σύμβασης
2. Σκοπός και περιεχόμενο των μελετών, των έργων κλπ
3. Δικαιώματα και υποχρεώσεις των συμβαλλομένων
4. Χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης της σύμβασης
5. Ο προϋπολογισμός τους
6. Πόροι κάλυψης αναλαμβανόμενων οικονομικών υποχρεώσεων
7. Διάρκεια της σύμβασης
8. Όργανο παρακολούθησης
9. Ρήτρες σε βάρος του συμβαλλομένου
10. Ανάθεση διαχείρισης έργου


Γ. Εκτελεστικές συμβάσεις

Δ. Μέσα υλοποίησης


Α. Απαρίθμηση των στοιχείων του περιεχομένου των π.σ.

Στις προγραμματικές συμβάσεις απαραίτητα ορίζονται:
1. το αντικείμενο της σύμβασης,
2. ο σκοπός και το περιεχόμενο των μελετών, των έργων, των προγραμμάτων ή των υπηρεσιών,
3. ο προϋπολογισμός τους,
4. τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των συμβαλλομένων,
5. το χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης της σύμβασης,
6. οι πόροι από τους οποίους θα καλυφθούν οι αναλαμβανόμενες οικονομικές υποχρεώσεις και
7. η διάρκεια της σύμβασης.
8. το όργανο παρακολούθησης της εφαρμογής της και οι αρμοδιότητές του,
9. ρήτρες σε βάρος του συμβαλλομένου που παραβαίνει τους όρους της προγραμματικής σύμβασης.
(άρθρο 100 παρ. 2 εδ. α΄ του ν. 3852/2010)

10. Επίσης, ορίζεται ο συμβαλλόμενος, στον οποίο μπορεί να ανατεθεί η διαχείριση, εκμετάλλευση και συντήρηση των έργων του προγράμματος μετά την ολοκλήρωσή του, εφόσον προβλέπεται αντίστοιχο στάδιο. (άρθρο 100 παρ. 2 εδ. β΄του ν. 3852/2010)

Δεν κωλύεται η υπογραφή προγραμματικής σύμβασης, μεταξύ κοινωφελών επιχειρήσεων Ο.Τ.Α. πρώτου βαθμού, οι οποίες συγχωνεύονται υποχρεωτικά σε μία κοινωφελή επιχείρηση εφόσον ανήκουν σε Ο.Τ.Α. που συνενώνονται σε ένα νέο δήμο, η οποία πρέπει να αφορά τη μελέτη και εκτέλεση έργων και προγραμμάτων ανάπτυξης μιας περιοχής, καθώς και για την παροχή υπηρεσιών κάθε είδους, επιβάλλεται δε να έχει το προαναφερόμενο συγκεκριμένο ελάχιστο περιεχόμενο. (Ελ.Συν. Κλιμ.Ζ Πράξη 69/2016)


Β. Ανάλυση των στοιχείων του περιεχομένου των π.σ

1. Αντικείμενο της σύμβασης

Το αντικείμενο της προγραμματικής σύμβασης καθώς και το περιεχόμενο των πάσης φύσεως δικαιωμάτων και υποχρεώσεων που αναλαμβάνουν να εκτελέσουν με βάση αυτήν οι φορείς, επιβάλλεται να καθορίζεται με τρόπο σαφή και ορισμένο, αφού έτσι αφενός, διασφαλίζεται η υλοποίηση των τιθεμμένων με αυτήν στόχων και η διάθεση με διαφάνεια των πλέον αναγκαίων χρηματικών ή άλλου είδους πόρων για την εκτέλεσή της, αφετέρου αποτρέπεται η παροχή μέσω των συμβάσεων αυτών, από το Δημόσιο, τους Ο.Τ.Α., τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις και τις ενώσεις αυτών επιχορηγήσεων, μη επιτρεπομένων κατά το άρθρο 277 παρ. 8 του Π.Δ. 410/1995, σε δημοτικές κυρίως επιχειρήσεις ή άλλους φορείς που συμμετέχουν σ' αυτές ως συμβαλλόμενοι. (Ελ. Συν. Τμ. VII Πράξη 18/2005, 46/2005)

Απαιτείται να καθορίζεται, κατά τρόπο σαφή και ορισμένο, το αντικείμενο της σύμβασης, το οποίο θα πρέπει να αναλύεται σε συγκεκριμένες δράσεις για την επίτευξη του σκοπού της. (Ελ. Συν. Κλ. Ζ΄Πράξη 107/2011)

Η π.σ. είναι μη νόμιμη όταν τα αντικείμενα των αρμοδιοτήτων που ανατίθενται στους αντισυμβαλλόμενους είναι ετερογενή και η συνένωσή τους στην ίδια προγραμματική σύμβαση, δεν συντελεί στην αποτελεσματικότερη επίτευξη τους διά της αλληλοσυμπλήρωσης των οικονομοτεχνικών μέσων. (Ελ. Συν. Τμ. VII Πράξη 123/2007)

Π. σ. μεταξύ Συνδέσμου και του Δήμου, με αντικείμενο τον καθαρισμό κοινόχρηστων χώρων του Δήμου και χώρων καταυλισμών των αθίγγανων. Πλημμέλειες: α) δεν προσδιορίζεται το ακριβές αντικείμενό της τόσο ως προς την χωρική του εμβέλεια όσο και ως προς την ποσότητα των υπηρεσιών σε συνάρτηση με το ακριβές κόστος αυτών. (Ελ.Συν. Κλιμάκιο Ζ΄ Πράξη 417/2011)

Αντικείμενο η διαχείριση των απαιτούμενων ενεργειών διεκδίκησης, ένταξης, παρακολούθησης και υλοποίησης χρηματοδοτούμενων έργων από το ΕΣΠΑ 2007-2013. Η ενδεικτική απαρίθμηση των έργων, τα οποία θα ενταχθούν στο ΕΣΠΑ για συγχρηματοδότηση, δεν καθιστά αόριστο το αντικείμενο αυτής. (Ελ.Συν. Τμ. VI Απόφαση 3014/2012)

Όροι τροποποίησης, παράτασης σύμβασης
Σύμφωνα με τη γενική αρχή της διαφάνειας, της διασφάλισης πραγματικού ανταγωνισμού του και της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης, δεν επιτρέπεται κατά τη σύναψη των συμβάσεων αυτών να τίθενται όροι που προβλέπουν τη δυνατότητα τροποποίησης, παράτασης ή συμπλήρωσής τους κατά την απόλυτα ελεύθερη βούληση των συμβαλλομένων. Τέτοιου είδους τροποποιήσεις,συμπληρώσεις ή παρατάσεις μπορεί κατ'εξαίρεση να γίνουν δεκτές όταν το περιεχόμενο,η χρονική διάρκειά τους και η οικονομική επιβάρυνση που συνεπάγονται καθορίζονται εκ των προτέρων συγκεκριμένα στο αρχικό συμβατικό κείμενο. (Ελ.Συν.Τμ.VII Πράξη 117/2010)

Ο όρος της π.σ. για δυνατότητα των συμβαλλομένων μερών να τροποποιήσουν το φυσικό αντικείμενο της σύμβασης, χωρίς η τροποποίηση να εξαρτάται από τη συνδρομή συγκεκριμένων και προσδιορισμένων προϋποθέσεων, είναι μη νόμιμος. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. VII Πράξη 108/2014)



2. Σκοπός και περιεχόμενο των μελετών, των έργων, των προγραμμάτων ή των υπηρεσιών

Μη νόμιμη η π.σ. μεταξύ Δήμου και ΔΕΥΑ καθόσον στο κείμενο δεν προσδιορίζονται με σαφήνεια και ακρίβεια οι επιμέρους εργασίες που θα εκτελεστούν (Ελ. Συν. Τμ. VII Πράξη 117/2010)

Ο όρος, κατά τον οποίο ο Δήμος αναλαμβάνει την υποχρέωση να χρηματοδοτήσει -πέραν των οριζόμενων μελετών- και «την εκπόνηση των μελετών που θα κριθούν απαραίτητες», είναι αόριστος διότι δεν προσδιορίζει ειδικώς και εκ των προτέρων τις μελέτες αυτές. (Ελ. Συν. Κλιμάκιο Ζ' Πράξη 55/2012)

3. Δικαιώματα και υποχρεώσεις των συμβαλλομένων

Από τις προγραμματικές συμβάσεις πρέπει να προκύπτει σαφώς το ειδικότερο αντικείμενο των υποχρεώσεων που βαρύνει καθένα από τα αντισυμβαλλόμενα μέρη. (Ελ. Συν. Κλ. Ζ΄Πράξη 15/2005)

Ο καθορισμός στα κείμενα των προγραμματικών συμβάσεων του ειδικότερου περιεχομένου των αναλαμβανόμενων υποχρεώσεων από τους συμβαλλόμενους φορείς είναι αναγκαίος, αφού με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται η μη καταστρατήγηση του θεσμού των προγραμματικών συμβάσεων με την κατ' ουσία επιχορήγηση, κατά παράβαση του άρθρου 265 παρ. 3 του ν.3463/2006, από δήμους (Ο.Τ.Α α΄ βαθμού) των αναπτυξιακών τους επιχειρήσεων που συμμετέχουν στις προγραμματικές συμβάσεις. (Ελ. Συν. Κλ. Ζ΄Πράξη 107/2011)

Απαιτείται να καθορίζεται, κατά τρόπο σαφή και ορισμένο, το αντικείμενο και το ειδικότερο περιεχόμενο των υποχρεώσεων, ήτοι μελετών, έργων, προγραμμάτων ανάπτυξης και υπηρεσιών κάθε είδους που αναλαμβάνουν, στο πλαίσιο των συμβάσεων αυτών να εκτελέσουν οι συμβαλλόμενοι φορείς. (Ελ. Συν. Τμ. VI Πράξη 30/2005)

Kατά παράβαση του άρθρου 100 παρ. 2α του ν. 3852/2010 αλλά και των αρχών της διαφάνειας και της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης, δεν προσδιορίζονται, τόσο στο ελεγχόμενο σχέδιο συμβάσεως όσο και στην οικονομοτεχνική έκθεση, ο αριθμός του προσωπικού που θα διατεθεί από τον Αναπτυξιακό Σύνδεσμο ΧΧΧ (ΧΧΧ), προκειμένου να απασχοληθεί κατά την υλοποίηση της προγραμματικής σύμβασης, εάν αυτό ήδη υπηρετεί και ποια είναι η φύση της εργασιακής σχέσης, η οποία το συνδέει με τον ΧΧΧ, ή ο τρόπος με τον οποίο θα πραγματοποιηθεί η πρόσληψή του, εάν δηλαδή για την πρόσληψη του προσωπικού αυτού έχουν τηρηθεί οι προϋποθέσεις και η διαδικασία του άρθρου 21 του ν. 2190/1994. (Ελ.Συν.Κλιμ.Ζ Πράξη 328/2012)



4. Χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης της σύμβασης

Απαιτείται το αντικείμενο της σύμβασης και οι συγκεκριμένες δράσεις του να συνοδεύονται από το αντίστοιχο χρονοδιάγραμμα υλοποίησής τους. Απαιτείται το περιεχόμενο στην προγραμματική σύμβαση χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των προβλεπομένων σε αυτή δράσεων να είναι υποχρεωτικό για τα συμβαλλόμενα μέρη, τα οποία θα δεσμεύονται για την ακριβή τήρησή του. (Ελ. Συν. Κλ. Ζ΄Πράξη 107/2011)

Δεν περιλαμβάνει το χρονοδιάγραμμα εκτελέσεως των υπηρεσιών καθαρισμού, τόσο ως προς τον χρόνο συνάψεως της εκτελεστικής συμβάσεως, που θα καθορίσει και την έναρξη της ουσιαστικής ισχύος της συμβάσεως με την ενεργοποίηση των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων των μερών σε σχέση με την αποκομιδή και υποδοχή των απορριμμάτων, όσο και ως προς τις επιμέρους εργασίες εκτελέσεως των υπηρεσιών καθαρισμού στο πλαίσιο λειτουργίας της σχετικής εκτελεστικής συμβάσεως, από την βαθμιαία ολοκλήρωση των οποίων θα εξαρτάται η τμηματική καταβολή του ποσού που αναλογεί στο Σύνδεσμο. (Ελ.Συν. Κλιμάκιο Ζ΄ Πράξη 417/2011)

Δεν είναι νόμιμη η διάρθρωση του χρονοδιαγράμματος των παρεχομένων υπηρεσιών, με αναδρομική ισχύ σε χρόνο πριν από την υπογραφή της σύμβασης. (Ελ.Συν. Κλιμάκιο Ζ' Πράξη 365/2011)

Μη νόμιμη η π.σ. μεταξύ Δήμου και ΔΕΥΑ καθόσον ανατρέχει σε χρόνο προγενέστερο της υπογραφής της αφού περιλαμβάνει την εκτέλεση έργων και εργασιών από την ΔΕΥΑ, η έγκριση εκτέλεσης των οποίων από την τελευταία είχε προηγηθεί της υπογραφής της. (Ελ. Συν. Τμ. VII Πράξη 117/2010, 270/2008, 117/2010  και Κλιμάκιο ΣΤ΄ 14/2010)

Μη νόμιμη η π.σ. μεταξύ Δήμου και ΔΕΥΑ καθόσον δεν προσδιορίζεται στη σύμβαση αυτή συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των προβλεπόμενων εργασιών,  το οποίο σε κάθε περίπτωση πρέπει να είναι διάφορο του χρόνου ισχύος (διάρκειας) της σύμβασης και πρέπει εκ του νόμου υποχρεωτικά να εμπεριέχεται στην προγραμματική σύμβαση. (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 299/2015)



5Ο προϋπολογισμός τους

Απαιτείται το αντικείμενο της σύμβασης και οι συγκεκριμένες δράσεις του να συνοδεύονται από τον αναλυτικό προϋπολογισμό τους, από τον οποίο πρέπει να προκύπτουν, έστω και ενδεικτικά, τα ποσά που θα καταβληθούν από κάθε συμβαλλόμενο φορέα. (Ελ. Συν. Κλ. Ζ΄Πράξη 107/2011)

Πρέπει να προσδιορίζεται ο αναλυτικός προϋπολογισμός (κοστολόγηση) των επί μέρους (κατηγοριών) υπηρεσιών, έστω και κατά προσέγγιση, ώστε από το άθροισμα των επί μέρους προϋπολογισμών να προκύπτει και, επομένως, να δικαιολογείται ο συνολικός προϋπολογισμός της προγραμματικής σύμβασης  (Ελ.Συν.Τμ.6 Απόφαση 2227/2011)

Μπορεί να τροποποιηθεί ο προϋπολογισμός των συμβάσεων, για την κάλυψη της υπέρβασης του τεθέντος με τις συμβάσεις ανώτατου ορίου των δαπανών τεχνικής κάλυψης του προγράμματος, εφόσον η αρμόδια Επιτροπή Παρακολούθησης έκρινε δικαιολογημένη την υπέρβαση, ενώ αν δεν υπάρξει τέτοια τροποποίηση πρέπει, πριν την κατάπτωση μέρους της εγγύησης καλής εκτέλεσης, να τηρηθεί η προβλεπόμενη διαδικασία επίλυσης της διαφωνίας με διαπραγμάτευση μεταξύ των μερών για την ερμηνεία των όρων της σύμβασης που αφορούν την ύπαρξη ή μη ευθύνης του φορέα υλοποίησης για την υπέρβαση του ορίου. (ΓνΝΣΚ 218/2012)



6. Πόροι κάλυψης αναλαμβανόμενων οικονομικών υποχρεώσεων

Δεν είναι δυνατή η υπογραφή π.σ., αν προηγουμένως δεν έχουν εξασφαλισθεί οι απαραίτητες χρηματοδοτικές προϋποθέσεις, για τις οποίες δεσμεύονται συμβατικά τόσο οι ΟΤΑ όσο και οι λοιποί συμβαλλόμενοι φορείς (Ελ. Συν. Κλιμ. Ζ΄ Πράξη 90/2011)

Οι συμβαλλόμενοι φορείς για την εκτέλεση των προγραμματικών συμβάσεων μπορεί να χρηματοδοτούνται από:
1. το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων μέσω προγραμμάτων συγχρηματοδοτούμενων από την Ευρωπαϊκή Ένωση ή προγραμμάτων που χρηματοδοτούνται αμιγώς από εθνικούς πόρους,
2. τον Τακτικό Προϋπολογισμό ή
3. άλλα εθνικά ή περιφερειακά προγράμματα, 
4. από τους προϋπολογισμούς των συμβαλλόμενων φορέων,
5. από φορείς του δημόσιου τομέα που δεν μετέχουν στην προγραμματική σύμβαση. (άρθρο 100 παρ. 3 του ν. 3852/2010)

Το ύψος της χρηματοδότησης επαφίεται στην κρίση του Δημοτικού Συμβουλίου ή των Διοικητικών Συμβουλίων των Δημοτικών Επιχειρήσεων. (Ελ. Συν. Τμ. VII Πράξη 18/2005. Όμοιες και η Ελ. Συν. Τμ. VII Πράξη 46/2005)

Είναι δυνατόν να προβλέπεται ότι η χρηματοδότηση των συμβαλλομένων φορέων για την εκτέλεση των π.σ. μπορεί να γίνεται και από τους προϋπολογισμούς των φορέων. Προϋπόθεση όμως, στην περίπτωση αυτή,για την εκπλήρωση των προβλεπόμενων από τη σύμβαση οικονομικών υποχρεώσεων των φορέων, όπως αυτές προβλέπονται στις επιμέρους διατάξεις της, αποτελεί η εκτέλεσή της (κατά τους ουσιώδεις τουλάχιστον όρους της) (Ελ.Συν. Τμ.VII Πράξη 121/2009)

Δεν είναι σαφής ο όρος της προγραμματικής σύμβασης, κατά τον οποίο το ποσό της χρηματοδότησης θα καταβληθεί τμηματικά σε τρεις δόσεις, στο μέτρο που δεν καθορίζεται ο χρόνος καταβολής εκάστης δόσης ούτε προβλέπεται συγκεκριμένη αντιστοιχία των περιοδικών καταβολών προς την πρόοδο των εργασιών. (Ελ. Συν. Κλιμάκιο Ζ' Πράξη 365/2011)

Για τη νομιμότητα της προγραμματικής σύμβασης απαιτείται, εκτός από την εγγραφή των σχετικής πίστωσης εις βάρος του οικείου ΚΑΕ του προϋπολογισμού του Δήμου, η σχετική συνολική δαπάνη να έχει αναληφθεί νομίμως. (Ελ.Συν. Κλιμάκιο Ζ' Πράξη 83/2012382/2011, Κλιμάκιο ΣΤ' Πράξη 73/2012)

Η περιγραφή των πόρων είναι πολύ αόριστη. (Ελ. Συν. Τμ. VII Πράξη 18/2005)

Δεν προσδιορίζονται οι πόροι, από τους οποίους θα καλυφθούν οι αναλαμβανόμενες από τον Αναπτυξιακό Σύνδεσμο ΧΧΧ οικονομικές υποχρεώσεις, δεδομένου ότι γίνεται λόγος αορίστως για δαπάνη που «θα καλυφθεί εξολοκλήρου με μέριμνα του Αναπτυξιακού Συνδέσμου ΧΧΧ, από πόρους που έχει ευθύνη να εξασφαλίσει ο ίδιος». (Ελ. Συν. Κλιμάκιο Z Πράξη 328/2012. Σχ. και η Ελ.Συν. Κλιμάκιο Ζ' Πράξη 287/2012)



7. Διάρκεια της σύμβασης

Η διάρκεια ισχύος της σύμβασης δεν μπορεί να ανατρέχει σε χρόνο πριν από την έκδοση της παρούσας Πράξης του Κλιμακίου. (Ελ.Συν. Κλιμάκιο Ζ' Πράξη 83/2012)

Μη νόμιμος όρος ο οποίος προβλέπει την τοποθέτηση του τέλους της Π.Σ. ειδικότερα κατά ένα έτος μεταγενέστερα της λήξης της σύμβασης προκειμένου να υπάρχει η ευχέρεια εκκαθάρισης των αποτελεσμάτων. (Ελ. Συν. Κλιμάκιο ΣΤ' Πράξη 73/2012)

Οι προγραμματικές συμβάσεις εμπίπτουν στην ευρύτερη έννοια των δημοσίων συμβάσεων και ως εκ τούτου διέπονται από την αρχή της νομιμότητας και όχι της ελευθερίας των συμβάσεων. Επομένως,  πρέπει ο σχετικός όρος περί δυνατότητας τροποποίησης της διάρκειας της σύμβασης κατά την κρίση των συμβαλλόμενων μερών να απαλειφθεί. (Ελ.Συν. Κλιμάκιο Ζ' Πράξη 83/2012, Κλιμάκιο ΣΤ' Πράξη 73/2012)

Μη νόμιμα προβλέπεται η έγγραφη τροποποίηση ή παράταση της σύμβασης με κοινή συμφωνία των συμβαλλομένων. Μη νόμιμοι ως αόριστοι, καθόσον δεν προσδιορίζεται, το εύρος της ενδεχόμενης τροποποίησης του χρονοδιαγράμματος υλοποίησης του αντικειμένου αυτής, ενώ δεν εξειδικεύεται η δυνατότητα της παράτασης ή της τροποποίησης της σύμβασης, λαμβανομένου υπόψη της ενδεχομένως συνεπαγόμενης οικονομικής επιβάρυνσης, η οποία δεν προϋπολογίζεται. (Ελ. Συν. Κλιμάκιο Ζ' Πράξη 235/2012, Ελ.Συν. Κλιμάκιο Ζ΄ Πράξη 417/2011, Ελ. Συν. Κλιμάκιο Ζ΄ Πράξη 243/2012)

Εάν δεν προβλέπεται από την π.σ. ο χρόνος έναρξης και λειτουργίας της, τότε υφίσταται το δικαίωμα οχλήσεως του αντισυμβαλλομένου και σε περίπτωση μη συμμορφώσεως αυτού δύναται να εφαρμοσθούν οι διατάξεις περί υπαναχωρήσεως του 383 ΑΚ. (Γνωμ. ΝΣΚ 89/1991)



8. Όργανο παρακολούθησης

Π. σ. μεταξύ Συνδέσμου και του Δήμου, με αντικείμενο τον καθαρισμό κοινόχρηστων χώρων του Δήμου και χώρων καταυλισμών των αθίγγανων. Δεν παρατίθενται οι αρμοδιότητες της Επιτροπής παρακολουθήσεως της προγραμματικής συμφωνίας. Να τηρηθεί η γενική αρχή του δικαίου περί τριμελούς συγκροτήσεως των συλλογικών οργάνων. (Ελ. Συν. Κλιμάκιο Ζ΄ Πράξη 417/2011)



9. Ρήτρες σε βάρος του συμβαλλομένου

Στην π.σ. πρέπει να ορίζονται οι ρήτρες, δηλαδή όροι για τις συνέπειες της τυχόν παραβίασης των συμβατικών υποχρεώσεων που ανέλαβαν τα μέρη. (Ελ.Συν.Τμ.7 Πράξη 117/2009)

Μη νόμιμη η π.σ. μεταξύ Δήμου και ΔΕΥΑ καθόσον δεν καλύπτεται η απαιτούμενη εκ του νόμου πρόβλεψη, για το ελάχιστο περιεχόμενο ρητρών σε βάρος του συμβαλλομένου που παραβαίνει τους όρους της προγραμματικής σύμβασης, διότι η επιβολή ρητρών δεν είναι υποχρεωτική αλλά δυνητική («μπορεί να επιβάλλονται»), οι δε ρήτρες αυτές δεν προσδιορίζονται με σαφήνεια και ακρίβεια (για παράδειγμα, δεν προσδιορίζεται αν η αποζημίωση περιλαμβάνει την αποθετική ή και τη θετική ζημία). (Ελ.Συν.Κλιμ.Τμ.7 Πράξη 299/2015)



10. Ανάθεση διαχείρισης έργου

Επίσης, ορίζεται ο συμβαλλόμενος, στον οποίο μπορεί να ανατεθεί η διαχείριση, εκμετάλλευση και συντήρηση των έργων του προγράμματος μετά την ολοκλήρωσή του, εφόσον προβλέπεται αντίστοιχο στάδιο. (άρθρο 100 παρ. 2 εδ. β΄του ν. 3852/2010)

Αν ο συμβαλλόμενος σε προγραμματική σύμβαση αναθέσει σε τρίτον τη διαχείριση, εκμετάλλευση και συντήρηση των έργων αυτών, η ανάθεση γίνεται σύμφωνα με τη νομοθεσία που διέπει τον κατά τη σύμβαση υπόχρεο συμβαλλόμενο. (άρθρο 100 παρ. 2 εδ. γ΄του ν. 3852/2010)



Γ. Εκτελεστικές συμβάσεις

Οι προγραμματικές συμβάσεις προβλέπουν, προς συμπλήρωση του πλαισίου και υλοποίηση του στόχου τους, την υποχρέωση σύναψης συγκεκριμένων επί μέρους εκτελεστικών συμβάσεων από τους κατ' ιδίαν φορείς, μεταξύ τους ή με άλλους του ιδιωτικού τομέα. Στον έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου υπάγονται και οι επί μέρους εκτελεστικές συμβάσεις που συνάπτονται στo πλαίσιo υλοποίησής τους. (Ελ.Συν. Κλιμ.Ζ Πράξεις 193/2011, 274/2012, 355/2012)

Ο φορέας που συμβάλλεται σε προγραμματική σύμβαση και ο οποίος έχει αναλάβει την εκτέλεση του αντικειμένου της, μπορεί να αναθέσει, περαιτέρω, σε τρίτο, μη συμβληθέν πρόσωπο, την υλοποίηση τούτου, (μερική ή ολική), εφόσον συντρέξει επιγενόμενη αντικειμενική αδυναμία του. (Γνωμ. ΝΣΚ 19/2006 - έγινε δεκτή από τον Υπουργό ΥΠΕΣΔΔΑ 9/2/06)

Εφαρμοζόμενη νομοθεσία ανάθεσης
Η ανάθεση αυτή στο τρίτο πρόσωπο θα πρέπει να γίνει σύμφωνα με την αντίστοιχη νομοθεσία (εκτέλεσης έργων, παροχής υπηρεσιών κλπ) που διέπει τον αναθέτοντα φορέα, είτε πρόκειται για διαγωνιστική διαδικασία, είτε για εξαιρετική τοιαύτη (προεπιλογή, διαπραγμάτευση ή απευθείας ανάθεση) (Γνωμ. ΝΣΚ 19/2006 - έγινε δεκτή από τον Υπουργό ΥΠΕΣΔΔΑ 9/2/06)
Aπό το ρυθμιστικό πλαίσιο των ως άνω διατάξεων για τις προγραμματικές συμβάσεις δεν προκύπτει ότι επιτρέπεται παρέκκλιση από την υφιστάμενη νόμιμη διαδικασία ανάθεσης εκτέλεσης έργων, ούτε ότι η εφαρμογή των διατάξεων αυτών εξαρτάται από τη νομική μορφή του υλοποιούντος το έργο. Η σύμπραξη σε π.σ. αναπτυξιακής επιχείρησης Ο.Τ.Α. δεν μπορεί να οδηγεί σε καταστρατήγηση των σχετικών διατάξεων που ορίζουν την τήρηση διαδικασίας διαγωνισμού. Και ναι μεν, η συμμετοχή της αναπτυξιακής επιχείρησης σε μία προγραμματική σύμβαση δύναται να συνίσταται στην υλοποίηση του ανατιθέμενου συμβατικού αντικειμένου, ωστόσο η αναπτυξιακή επιχείρηση δεν μπορεί να αναθέσει περαιτέρω το συμβατικό αντικείμενο σε τρίτους ιδιώτες κατά παρέκκλιση των διατάξεων περί δημόσιων διαγωνισμών. (Πρακτικά της 32ης Γεν. Συν. της Ολομ. του Ελ. Συν. της 10ης Δεκεμβρίου 2004, Ελ. Συν. Τμ. VII Πράξεις 52/2008, 227/2006, 195/2006, 227/2006)


Δ. Μέσα υλοποίησης

Για την εκτέλεση των προγραμματικών συμβάσεων και στο πλαίσιο των συμφωνούμενων δικαιωμάτων και υποχρεώσεων των συμβαλλόμενων οργανισμών και φορέων, επιτρέπεται:
α) η απασχόληση προσωπικού του ενός συμβαλλομένου στον άλλον, καθώς και
β) η παραχώρηση της χρήσης ακινήτων, εγκαταστάσεων, μηχανημάτων και μέσων. (άρθρο 100 παρ. 4 του ν. 3852/2010)

Για την εκπλήρωση του αντικειμένου της Προγραμματικής Σύμβασης προβλέπεται η απασχόληση προσωπικού του ενός συμβαλλόμενου μέρους στο άλλο. Η απασχόληση αυτή είναι αναγκαίο να προβλέπεται από ρητή διάταξη (π.χ. απόσπαση η μετακίνηση). (Τριανταφυλλοπούλου ΕΕΤΑΑ- ειδικά ζητήματα επιχειρήσεων ΟΤΑ)

Kατά παράβαση του άρθρου 100 παρ. 2α του ν. 3852/2010 αλλά και των αρχών της διαφάνειας και της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης, δεν προσδιορίζονται, τόσο στο ελεγχόμενο σχέδιο συμβάσεως όσο και στην οικονομοτεχνική έκθεση, ο αριθμός του προσωπικού που θα διατεθεί από τον Αναπτυξιακό Σύνδεσμο ΧΧΧ (ΧΧΧ), προκειμένου να απασχοληθεί κατά την υλοποίηση της προγραμματικής σύμβασης, εάν αυτό ήδη υπηρετεί και ποια είναι η φύση της εργασιακής σχέσης, η οποία το συνδέει με τον ΧΧΧ, ή ο τρόπος με τον οποίο θα πραγματοποιηθεί η πρόσληψή του, εάν δηλαδή για την πρόσληψη του προσωπικού αυτού έχουν τηρηθεί οι προϋποθέσεις και η διαδικασία του άρθρου 21 του ν. 2190/1994. (Ελ.Συν.Κλιμ.Ζ Πράξη 328/2012)

Eπιτρέπεται στο πλαίσιο εκτέλεσης μιας προγραμματικής σύμβασης, με αντικείμενο σύμφωνο με το νόμο, δηλαδή αναπτυξιακού χαρακτήρα, να απασχολείται προσωπικό ενός από τους συμμετέχοντες φορείς σε άλλο φορέα, εφόσον τούτο κρίνεται απαραίτητο για την εξυπηρέτηση των σκοπών της σύμβασης. Ωστόσο δεν μπορεί να αποτελέσει κύριο και μοναδικό αντικείμενο της οικείας προγραμματικής σύμβασης η διάθεση υπαλλήλων της ΧΧΧ στο Δήμο, για την εξυπηρέτηση πάγιων αναγκών του, εφόσον δεν εξυπηρετεί κάποιο αναπτυξιακό σκοπό. (Ελ. Συν. Τμ.VII Πράξεις 6/2008, 304/2006)

Π.σ. μεταξύ του ΥΠ.ΕΣ.Δ.Δ.Α., του Υπουργείου Υγείας Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, της Κ.Ε.Δ.Κ.Ε., Δήμου, Κ.Α.Π.Η του Δήμου και της Δημοτικής Επιχείρησης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Δ.Ε.Ε.Κ.) του Δήμου, για την υλοποίηση του προγράμματος «ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ». Νόμιμη, καθόσον η Δ.Ε.Ε.Κ. είχε αναλάβει την παροχή μόνο υπαλληλικού προσωπικού το οποίο αποδεδειγμένα διέθετε τα κατάλληλα προσόντα για την εφαρμογή και λειτουργία του συγκεκριμένου προγράμματος. (Ελ. Συν. Τμ. VII Πράξη 226/2007)


Ανά σελίδα
 
 
    ΔήμοςΝΕΤ 2006   :   Όροι χρήσης   :   Προσωπικά δεδομένα
Designed by PenArt   .:banet: powering e-business solutions